Przedszkole Publiczne nr 2 w Starym Bojanowie Malowane Misie
rozpoczęło swoją działalność we wrześniu 2020 roku z miłości do dzieci, którym poświęcamy większość naszego życia. Całe nasze doświadczenie, które wykorzystaliśmy do zorganizowania przedszkola, oparte zostało na wnikliwej obserwacji dzieci, bezpośredniej pracy z najmłodszymi, jak również na analizie niesamowitej ich aktywności i chęci poznawani.
Publiczne Przedszkole Malowane Misie jest czynne w godzinach 6.30 do 17:00. Nasze przedszkole zlokalizowane jest przy ulicy Głównej 29a w Starym Bojanowie. Mieści się w wolno stojącym, piętrowym budynku.
Ogród przedszkolny jest przestronny, zielony, wyposażony w nowoczesne urządzenia wykorzystywane do zajęć i zabaw ruchowych. W naszym przedszkolu funkcjonuje kuchnia prowadzona przez firmę zewnętrzną. Jest to zespół wykwalifikowanych kucharzy, który we współpracy z dietetykiem, tworzy dla naszych dzieci nowoczesną, smaczną i zdrową kuchnię.
Ponadto, Przedszkole Malowane Misie dysponuje pięcioma kolorowymi salami dydaktycznymi.

Nasze podejście
Każde dziecko jest dla nas ważne. Czynimy wszystko, aby w naszym przedszkolu każdy czuł się kochany, akceptowany i bezpieczny. Nasze przedszkole jest placówką nastawioną na szeroko rozumiany rozwój dziecka, tak aby poznało ono radość płynącą z zabawy, nauczyło się nawiązywać relacje z innymi dziećmi, z przyjemnością odkrywało i rozumiało otaczający go świat, nauczyło się samodzielności, zasad bezpieczeństwa oraz radzenia sobie z trudnościami, poznało nowe doświadczenia i odnosiło sukcesy. Podróżując po różnych obszarach edukacyjnych zachęcamy dzieci do aktywności artystycznej ,zdobywania wiedzy, do twórczych poszukiwań, inspirujemy do działania i odkrywania tajemniczych skarbów wiedzy. Dążymy do tego, aby nasi wychowankowie osiągnęli gotowość szkolną i odnosili sukcesy w szkole.
Artystyczny profil
Przedszkole Publiczne Malowane Misie będzie placówką o profilu artystyczno – przyrodniczym, w którym szczególny nacisk położony będzie na zajęcia związane z naturą i sztuką.
Program dydaktyczny
Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza będzie realizowana na bazie programu wybranego przez Radę pedagogiczną oraz programów autorskich pozwalających na twórczy rozwój dziecka. Zajęcia rytmiczno-umuzykalniające, plastyczne, literackie i logicznego myślenia będą stanowić źródło do wszechstronnego rozwoju każdego dziecka.
Koncepcja pracy Przedszkola nr 2 w Starym Bojanowie – Malowane Misie
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NR 2 W STARYM BOJANOWIE
NA LATA 2020-2025
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59)
- Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (Dz.U. z 2017 r., poz. 356)
- Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. 2017, poz.1611)
- Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r.
w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. 2017, poz. 1658) - Statut Przedszkola Malowane Misie w Starym Bojanowie.
CELE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA
- Priorytetem naszej działalności jest wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci
w zależności od ich indywidualnych potrzeb i możliwości, zmierzające do osiągnięcia stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. - Zapewnienie naszym przedszkolakom wszechstronnego rozwoju, bezpieczeństwa, akceptacji i poszanowania ich praw.
- Wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw dzieci.
- Wspieraniu i zachęcanie dzieci do podejmowania działań badawczych, twórczych.
- Doskonalenie jakości pracy przedszkola poprzez ścisłą współpracę z rodzicami, specjalistami i środowiskiem lokalnym, poszukiwanie nowatorskich metod pracy
z dziećmi, rozwój zawodowy nauczycieli wzbogacanie bazy oraz promowanie placówki.
PRIORYTETY ROZWOJU NA LATA 2020-2025
Szczegółowe zadania i sposoby realizacji znajdą się w programach pracy na poszczególne lata szkolne.
2020/2021 „ Twórczy przedszkolak”
Zadanie: Tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej dzieci w różnorodnych formach działalność”.
Cele:
- Pobudzenie inwencji i aktywności własnej dzieci poprzez oddziaływanie na fantazję wyobraźnię, fantazję, sferę uczuciowo-intelektualną.
- Rozwijanie swobodnego wyrażania własnych przeżyć i myśli w twórczości i aktywności własnej.
- Kształtowanie zaangażowanej postawy wobec otaczającego świata oraz uwrażliwienie na jego piękno i wzbudzanie przeżyć estetycznych.
WSKAŹNIKI – UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA:
- stosowanie różnorodnych metod i form pracy jako inspiracja do podejmowania działań twórczych.
- tworzenie warunków do podejmowania artystycznej działalności w korelacji w innych obszarami edukacji, aranżacja sali przedszkolnej:
– skrzynie skarbów,
– ekspozycje prac dzieci w salach i na terenie przedszkola
– ekspozycje dzieł znanych twórców
– galerie, wystawy i wernisaże w przedszkolu i poza nim.
- aukcje prac i wytworów dzieci związane z uroczystościami przedszkolnymi i świętami.
- przegląd i wystawa prac plastycznych dzieci ze współpracujących przedszkoli.
udział w wybranych konkursach, wystawach i przeglądach organizowanych
w środowisku.
- bezpośrednie obcowanie ze sztuką:
– koncerty muzyczne
– teatrzyki w przedszkolu i wyjścia do teatru.
– wystawy i pokazy sztuki ludowej
– wystawy, galerie, wernisaże, koncert
2021/2022 „Sprawność ruchowa warunkiem wszechstronnego rozwoju dziecka”.
Zadanie: Stymulowanie i doskonalenia sprawności psychomotorycznej, jak również przyswajanie, opanowywanie przez dziecko różnych umiejętności i nawyków ruchowych o znaczeniu zdrowotno– rekreacyjnym oraz sportowym.
2022/2023 „ Dziecięca ekspresja werbalna „
Zadanie: Tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi ekspresji językowej dziecka poprzez stosowanie aktywnych metod pracy i bezpośredni kontakt z literaturą, sztuką i teatralne.
2023/2024 „Kreatywność. Eksperymenty. Doświadczenia”
Zadanie: Stwarzanie sytuacji edukacyjnych służących wspieraniu i zachęcaniu dzieci do podejmowania działań (np. eksperymentowanie, badanie, odkrywanie).
2024/2025
„Empatia- jestem otwarty na osoby starsze, chore, służę im pomocą”
Zadanie: Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
PROJEKT ” PRZYRODNIK TO JA „
załącznik do Koncepcji Przedszkola nr 2 w Starym Bojanowie – Malowane Misie
Przybliżenie dziecku świata przyrody poprzez obserwację i badanie środowiska, kształtowanie postawy szacunku do świata przyrody, uświadomienie konieczności dbania o zwierzęta i rośliny.
Projekt ma na celu obcowanie dziecka z przyrodą, wzbogacanie wiedzy na temat świata roślin i zwierząt. Kształtowanie opiekuńczego stosunku dzieci w wieku przedszkolnym do otaczającego ich świata przyrody.
Obcowanie z przyrodą dostarcza dziecku nowych doznań, sprzyja rozwojowi emocjonalnemu umysłowemu oraz rozwija poczucie estetyki – podziwiania piękna przyrody i odkrywania jego tajemnic. Dziecko eksperymentuje i doświadcza, wyciąga proste wnioski poznając tajemnice czterech żywiołów – wody, powietrza, ziemi i ognia.
Projekt będzie oparty w dużej mierze na doświadczaniu czyli poznaniu zjawisk przyrody, które nie są dostrzegane na co dzień – zjawisk burzy, tęczy, eksplozji wulkanu itp. ale także na eksperymentach przyrodniczych. Dzieci wraz z nauczycielem będą poszukiwały odpowiedzi na pytanie co powoduje takie zjawiska, dlaczego przyroda zmienia się cyklicznie – koloryt roślin zależność od następujących po sobie porach roku. Zabawy badawcze wyzwolą w dzieciach radość poznania, wiarę we własne siły oraz poczucie własnej wartości, samodzielności, kreatywności, współpracy, pozwolą rozwinąć swoje talenty. Projekt ma na celu przybliżenie dziecku świata przyrody poprzez obserwację i badanie środowiska, kształtowanie postawy szacunku do świata przyrody, uświadomienie konieczności dbania o zwierzęta i rośliny.
W przedszkolu powstaną rotacyjne kąciki eksperymentalne wyposażone w mikroskopy, lupy, małe laboratoria dostosowane do wieku dzieci oraz ich zainteresowań. Dzieci będą dzieliły się swoją wiedzą na forum grupy a najstarsza grupa będzie prezentowała zdobyte umiejętności organizując – Olimpiadę małych przyrodników na terenie Gminy Śmigiel.
Umiejętności dzieci:
- Uczestniczy w poznaniu i odkrywaniu otaczającej przyrody – ( ze względu na wprowadzone obostrzenia przeciwdziałające Covid -19 – dzieci będą poznawały przyrodę poprzez programy , krótkie filmy przyrodniczy) po zniesieniu obostrzeń dzieci będą uczestniczyły w spacerach i wycieczkach poznając ekosystemy las, łąka, rzeka itp.
- Obserwuje świat przyrody – rośliny, zwierzęta, zjawiska atmosferyczne ( rozbudza naturalną ciekawość).
- Obserwuje zachowania zwierząt, wypowiada się na temat opieki nad zwierzętami czerpiąc swoją wiedzę z własnych doświadczeń.
- Uczestniczy w akcjach charytatywnych – zbiórki dla schroniska.
- Dba o dokarmianie ptaków zimą – azyl dla ptaków, tworzy latem poidełka dla pszczół i ptaków. Sadzi rośliny – butleje dawida – krzak wabi motyle.
- Hoduje w sali przedszkolne motyle od larwy do motyla.
- Bierze czynny udział w dniach zwierząt i roślin zorganizowanych przez przedszkole np dzień psa, kota , pszczoły, światowy dzień zwierząt, dzień dyni, dzień drzewa.
- Aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych eksperymentalnych – wyciąga proste wnioski.
- Tworzy kącik przyrody w sali dydaktycznej i na placu zabaw – hoduje rośliny, kryształy.
- Czerpie radość z kontaktów z przyrodą – ( podpatruje przyrodę za pomocą lornetek, lup, mikroskopów ).
- Ukazuje piękno przyrody za pomocą różnorodnych prac plastycznych i konstrukcyjnych.
- Chętnie wciela się w rolę zwierząt lub roślin w przedstawieniach teatralnych – np. :
” Na straganie”, „ Zoo”.
- Wyraża swoje uczucia i emocje związane z obcowaniem z przyrodą podczas zajęć muzycznych.
- Dzieli się zdobytą wiedzą na temat przyrody i zjawisk nią rządzących – na forum grupy, lokalnego środowiska – przedszkola na terenie gminy pod honorowym patronatem operatora przedszkola i burmistrza gminy.
- Dba o środowisko – bierze udział w akcji zorganizowanej przez przedszkole – Nasze czyste miejsce na ziemi. Bada czystość powietrza za pomocą prostych eksperymentów.
- Bierze udział w akcjach – „Sprzątanie świata”.
- Zaprasza rodziców na zajęcia otwarte lub warsztaty – aktywizuje rodziców do zorganizowania kącika przyrodniczego na terenie placu zabaw przyrodnicze – po zniesieniu obostrzeń przeciwdziałających Covid-19.
Przedszkole współpracuje z Gminą Śmigiel oraz Klubem „ Gaja „ .
Przedszkole stworzy aranżację zimowego ogrodu – pod hasłem Zielone korytarze.
Projekt przewidziany jest na lata 2021-2025 może ulegać modyfikacji.
Oferta edukacyjna
- zajęcia umuzykalniająco – rytmiczne
- zajęcia plastyczno – techniczne
- eksperymentalne
- gimnastyka ogólnorozwojowa
- zajęcia z literatury dziecięcej
- zajęcia z logicznego myślenia
- zajęcia z profilaktyki logopedycznej